Creative specialists

- Stud. Med. Valgfag

Introduktion

Kommende, nye læger skal kunne agere og være forandringsparate i et felt med eksponentielt voksende viden og kompleksitet. En verden, hvor kompleksitet og viden genereres med en hastighed, der gør den vanskelig at nå at implementere før ny evidens skabes. Kommende læger vil opleve stigende krav til involvering af samarbejdspartnere, pårørende og patienter i alle faser af ens arbejde.

Politisk og ledelsesmæssigt er der en stigende forventning til, at kommende læger evner at forbedre sig selv og deres arbejdsplads via innovation. Men hvordan kan danske læger få de bedste kompetencer til at være kreative, udvikle og innovere til en verden, der efterspørger dette og samtidig fastholde en specialist rolle med højt fagligt niveau , der leverer den bedst mulige udredning og behandling af patienterne?

Med afsæt i reelle behov fra sundhedssektoren vil den studerende komme igennem et forløb, hvor en del af undervisningen vil foregå ved fremmøde. Resten vil ske gennem brugen af flipped classrom og feltarbejde. Den studerende vil få indblik i, hvordan netværk og samspil med mange forskellige faggrupper kan inddrages og gøres værdiskabende både for lægen selv, men også for den organisation og det samfund man skal arbejde i og med. Den studerende vil erfare, at specialistrollen er en styrke, som skal bevares, men som dog skal kobles til evner i at bygge bro til andre specialister og en evne til kontinuerligt at tilegne sig ny viden. Dette gøres gennem planlægningen af et innovationsprojekt, hvor det er den studerendes egne ideer og motivation, som danner baggrunden for dette. Projektet vejledes af den studerendes medstuderende, undervisere og den tillærte teori på kurset.

Kurset er bygget op over de tre grundmoduler i INNO-X’s BioDesign uddannelse:

Identificerer og validerer relevante behov hos patienter og i sundhedssektoren

Innoverer med et klart fokus på effekter, der har direkte relation til et behov samt understøtter lægens roller

Implementerer løsning i samfundet, der adresserer behovet, er værdiskabende og understøttes af en forretningsmodel

 

 

Målgruppe

Creative specialists er for dem som har bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende. Dette tilvalgskursus er tilrettelagt med udgangspunkt i behov for kompetencer der er defineret blandt medicinstuderende, nyuddannede yngre læger, INNO-X Healthcare samt set i forhold til den strategiske indsats for innovation i Region Midtjylland. 

Formål og indhold

I undervisningsforløbet tages udgangspunkt i et behov, som man som studerende selv medbringer til første kursusdag. Behovet skal have relation til sundhedssektoren. Det kan være et behov/en udfordring man selv har oplevet eller har fået overdraget. Det kunne være i relation til udredning, diagnosticering, behandling, logistik, organisatoriske udfordringer, kommunikation eller læring. Det må gerne være en udfordring hentet uden for den danske sundhedssektor, men man skal dog, under kurset, have adgang til ”stedet”, hvor behovet er fundet. Behovet behøver ikke være en kæmpe udfordring – små udfordringer kan give det bedste grundlag for innovation, så længe det er relevant for mange.

Man skal være afklaret med at forløbet gør brug af Flipped Classroom, hvor at man som studerende selv skal tilegne sig det (udleverede) teoretiske og praktiske grundlag hjemmefra for at kunne indgå meningsfuldt i gruppeinteraktionerne i fremmødetimerne. Det forventes, at man som studerende møder op forberedt ved at have gennemgået online og udleveret materiale. Dette gælder også til første kursusdag.

Man vil som studerende møde et teoretisk grundlag og litteratur, der tager udgangspunkt uden for sundhedssektoren, og for nogle vil det opleves både inspirerende, men også meget nyt sammenlignet med den tilgang til videnskab og evidens, der normalt præsenteres ved medicinstudiet 

Der vil være et minimum af skriftligt arbejde, mens at der vil være meget fokus på praktisk ”hands-on”, der oftest vil foregå i teams og tage udgangspunkt i de enkelte behov. Afrapportering og opfyldelse af delopgaver vil foregå ved præsentationer af få minutters varighed, der også vil forsøge at udvikle og understøtte den studerendes kommunikative kompetencer.

Forløbet vil være bygget kronologisk op omkring Mixed Methods Innovation Model og dermed vil den studerende oplæres i de kvalifikationer, som kurset forsøger at adressere. Afslutningsvis vil den studerende have et projekt, der potentielt kan implementeres i sundhedssektoren og skabe værdi, samt have de fornødne værktøjer til selv at starte innovative projekter op.

Udbytte

Den studerende skal ved afslutning af kurset kunne:

  • Redegøre for rammer, ressourcer og netværk, der understøtter det at udvikle og innoverer
  • Redegøre for teorier bag team dynamik, team opbygning og det at drive innovation i et tværfagligt miljø
  • Anvende forskellige metodikker til at indsamle og anvende data for at identificerer og validerer et behov
  • Anvende ”Need-statement” til at dele behovet og grundlaget for at innovere
  • Anvende redskaber til idegenerering, der rykker et behov frem til en værdiskabende løsning
  • Redegøre for Pretotyping og brug af dette ved skabelsen og test af nye løsninger
  • Definerer relevante effekter af en innovativ løsning og hvordan disse dokumenteres i et studie
  • Redegør for teori bag implementering af en optimering/løsning i drift, der er økonomisk rentabel     

Form

Der vil være et minimum af skrifteligt arbejde mens at der vil være meget fokus på praktisk ”hands-on” der oftest vil foregå i teams. Holdundervisning og Flipped-Classroom kommer til at være fokuspunktet for de timer der ikke er praktisk orienteret. Flipped-Classroom understøtter at de studerende på fremmøde dage demonstrerer at de har forstået og mestrer at anvende den viden de har skulle tillære under forberedelse til undervisningen.

Man skal være afklaret med at forløbet gør brug af Flipped Classroom og at det forventes at man som studerende møder op forberedt ved at have gennemgået online og udleveret materiale. Dette gælder også til første kursusdag.

Undervisere

Der er for valgmodulet udpeget en undervisningsansvarlig som sammen med kursuskoordinator (Sys Zoffmann Glud) skal sikre vellykket afvikling af kurset samt koordinering af de involverede undervisere. På kurset står INNO-X Healthcare, AU ved Sys Zoffmann Glud og Martin Vesterby for både den teoretiske og praktiske del i samarbejde med eksterne undervisere.

Praktiske oplysninger

Eksamensoplysninger:

Som del af en gruppe vil man på sidste kursusdag præsenterer den i teamet udviklet løsning samt det praktiske og teoretiske grundlag for denne. 

Ser mere på Aarhus Universitets kursuskatalog

Undervisningsdeltagelse

Censur: ingen censur

Bedømmelse: bestået/ikke bestået

Hjælpemidler: Ikke angivet

Praktiske oplysninger

Timer - Uge - Periode:

Vil variere fra uge til uge - men gennemsnitlig 25 konfrontationstimer og 10 forberedelsestimer ugentligt i de 4 uger

Litteratur

Sendes før kursus start – der vil ikke være behov for indkøb at litteratur

Pensum

Udleveret materiale i form af artikler og online materiale

Deltagerbegrænsning

24

Semesterplacering

3. sem. (Kandidat)

Øvrige oplysninger

Deltagernes færdigheder vurderes gennem hele uddannelsesforløbet og undervisningsdeltagelse dokumenteres